Menu

خودروهای شخصی‌ زیان آور – اختلاص در صبا تامین ؟

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از شهروند، برخلاف تصور خیلی‌ها استفاده از خودروی شخصی برای ترددهای روزانه هزینه سنگینی دارد تا آن‌جا که استفاده از تاکسی‌های آنلاین نسبت به خودروهای شخصی به مراتب به صرفه‌تر است! اگر فرض بگیریم که شما یک خودروی ٢٠۶ تیپ دو و تازه نفس در اختیار دارید که دایم شما را به تعمیرگاه نمی‌کشاند، برای رفت و آمد به یک مسیر ثابت حداقل چیزی حدود ١٣,۵‌میلیون تومان درسال هزینه می‌کنید. این رقم برای تاکسی‌های آنلاین حدود ٨‌میلیون تومان است و با وسایل حمل‌ونقل عمومی تنها حدود ٢.۵‌میلیون تومان هزینه می‌پردازید. اگر بخواهیم زمانی را که با خودروی شخصی و تاکسی‌های آنلاین در ترافیک تهران از دست می‌دهید، به این هزینه‌ها اضافه کنیم، به راحتی متوجه می‌شوید که استفاده از خودروی شخصی در تهران بیشتر از آن‌چه تصور می‌کنید، به زیانتان است.  

هزینه‌های یک ساله خودروی شخصی

برای نگهداری خودرو در یک سال باید موارد متعددی را در نظر گرفت. نخستین موضوعی که به ذهن خطور می‌کند و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بیمه  است اعم از شخص ثالث و بدنه، اما  بیمه برای مصرف‌کننده چقدر هزینه دارد؟

هزینه بیمه شخص ثالث برای یک خودروی ٢٠۶ صفر کیلومتر امسال حدود ٢‌ میلیون و ۵٠٠‌ هزار تومان بوده است. اگر بخواهیم عمر خودرو را زیر ٧‌سال در نظر بگیریم و برای خودرو تخفیفی تا ۶‌سال قایل شویم هزینه بیمه تقریبا تا یک‌میلیون و ۵٠٠- ۶٠٠‌ هزار تومان کاهش دارد.  ما در این‌جا میانگین را ٢‌میلیون تومان فرض می‌کنیم.
شرکت‌های بیمه‌ای هزینه‌ای که برای بیمه بدنه خودرو با پوشش بیمه‌ای متعارف قرار داده‌اند بین ۴٠٠ تا ٧٠٠‌ هزار تومان است. ما در این‌جا میانگین را ۵٠٠‌ هزار تومان در نظر می‌گیریم.

به لیست هزینه‌های خودرویتان هزینه‌هایی چون عوارض و خلافی، تعمیر و در برخی موارد تصادف را هم در نظر بگیرید.  ما در این‌جا فرض می‌کنیم تصادفی درسال نخواهید داشت و یک راننده تقریبا قانونمند هستید. هزینه عوارض خودرو چیزی بین ۵٠ تا ۶٠‌هزار تومان برای خودروی ٢٠۶ است. میزان خلافی خودرویتان را هم ٣٠٠ هزارتومان درسال در نظر می‌گیریم.

فرض می‌کنیم خودرویتان هیچ مشکل فنی هم ندارد و برای نگهداری آن هزینه تعویض روغن و فیلترها، ضدیخ و سرویس سالانه و تعمیرات جزیی را انجام می‌دهید. برای مجموع این موارد ۵٠٠‌هزار تومان هزینه سالانه در نظر می‌گیریم.  

اگر فرض کنیم که شما در ماه ٢ باک ۵٠ لیتری بنزین مصرف می‌کنید، در ماه ١٠٠ لیتر می‌شود که با احتساب قیمت لیتری ١٠٠٠ تومان بنزین، درواقع ماهانه ١٠٠‌هزار تومان هزینه بنزین شما می‌شود. درسال هزینه بنزین شما با این میزان مصرف یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان می‌شود.

 حالا بیایید فهرست این هزینه را جمع بزنیم. مجموع این هزینه‌ها چیزی حدود ۴‌میلیون و ۵٠٠‌هزار تومان می‌شود.

سود بانکی پول خودرویتان چقدر می‌شود؟

هزینه‌ای که برای خرید خودرویتان انجام می‌دهید، سرمایه‌گذاری نیست. زیرا به‌طور معمول با استهلاک خودرو و افت مدل آن از قیمت آن کاسته می‌شود. اگر بخواهیم پول خرید خودرو را به چشم سرمایه در نظر بگیریم و آن را در بانک سپرده‌گذاری کنیم، ببینیم با خرید خودرو چه سودی را سالانه از دست می‌دهید. اکنون با در نظر گرفتن اینکه قیمت یک دستگاه پژو  ٢٠۶ تیپ دو حدود ۶٠‌میلیون تومان است، اگر بخواهیم این مبلغ را با سود قانونی ١۵‌درصد در یک حساب سپرده یک ساله بخوابانیم، سودی که به آن تعلق می‌گیرد، چقدر است؟  سود این میزان پول درسال حدود ٩‌میلیون تومان است. درواقع شما با خرید یک خودرو ٢٠۶ سالانه ٩‌میلیون تومان سود بانکی را هم از دست می‌دهید.
در مجموع اگر بخواهیم سود بانکی خواب سرمایه و هزینه‌های استفاده از خودرو را در نظر بگیریم، سالانه چیزی حدود ١٣‌میلیون و ۵٠٠‌هزار تومان هزینه رفت و آمد با  خودروی شخصی‌تان می‌شود.

هزینه استفاده از تاکسی‌های آنلاین کمتر از خودروی شخصی

حالا فرض کنیم می‌خواهیم از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا تاکسی‌های آنلاین استفاده کنیم. در این صورت هزینه‌های رفت و آمدمان چقدر می‌شود. اگر  از مرکز شهر مثلا خیابان انقلاب به سمت صادقیه برویم، کرایه تاکسی های آنلاین به‌طور میانگین در این مسیر چیزی حدود ١٠ تا ١٢‌هزار تومان است. اگر مسیر را رفت و برگشت در نظر بگیریم، روزانه حدود ٢٢‌هزار تومان برای رفت و برگشتتان در نظر بگیرید، ماهانه حدود ۶۶٠‌هزار تومان و سالانه ٧‌میلیون و ٩٢٠‌هزار تومان هزینه رفت و برگشتتان با تاکسی‌های آنلاین در یک مسیر ثابت است.

وسایل حمل‌ونقل عمومی کم هزینه‌ترین مدل تردد

فرض کنیم مسیر انقلاب تا صادقیه را با وسیله نقلیه عمومی طی کنیم. اگر از مبدأ تا ایستگاه مترو با یک کورس تاکسی برویم هزینه یک کورس تاکسی درحال حاضر ١٢٠٠ تومان در تهران است. قیمت بلیت تک سفره مترو ١٠٠٠ تومان است که اگر از بلیت‌های اعتباری استفاده کنید قیمت برایتان کمتر تمام می‌شود. ما مبلغ را همان ١٠٠٠ تومان در نظر می‌گیریم. فرض کنید بعد از پیاده شدن در انقلاب ناچارید تا مقصد یک کورس دیگر تاکسی سوار شوید. برای این مسأله هم ١٢٠٠ تومان در نظر بگیرید. در مجموع کرایه رفت با وسایل حمل‌ونقل عمومی ٣۴٠٠ تومان تمام می‌شود. برای مسیر رفت و برگشت روزانه این عدد ۶٨٠٠ تومان تمام می‌شود که در ماه حدود ٢٠۴‌هزار تومان و درسال ٢‌میلیون و ۴۵٠‌هزار تومان برایتان هزینه دارد. درواقع هزینه رفت و آمد به یک مسیر ثابت در تهران با مترو حدود ٢‌میلیون و ۴۵٠‌هزار تومان درسال می‌شود. گفتنی است هزینه حمل‌ونقل با اتوبوس‌های شهری در تهران تقریبا مشابه مترو است.

یک پنجم خودروهای ایران در خیابان‌های تهران

حالا در شرایطی که چند دو دوتا ساده نشان می‌دهد که استفاده از خودروهای شخصی در تردد روزانه نه به نفع اقتصاد خانواده‌هاست و نه به نفع اقتصاد ملی، با این وجود استفاده از خودروی شخصی در تردد ایرانی‌ها نسبت به تمام مدل‌های حمل‌ونقل می‌چربد و حتی استفاده از سایر وسیله‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در سفرهای بین شهری را از مزیت اقتصادی انداخته است. به گونه‌ای که راه آهن و سازمان راهداری و حتی سازمان هواپیمایی از ریزش سالانه مسافرانشان گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند. آمار  و ارقام رسمی نشان می‌دهد ٢٠‌میلیون خودروی پلاک شده در کشور وجود دارد. البته جالب  است بدانیم از این تعداد خودروی پلاک شده یک پنجم آن معادل ۴میلیون خودرو، سهم شهر تهران است. البته   براساس آمار بانک مرکزی درسال ١٣٩۶ از نظر لوازم زندگی ۴٩,۴‌درصد خانوارها از خودروی شخصی، ١۶‌درصد از موتور سیکلت و ١٣.١‌درصد از دوچرخه، استفاده کرده‌اند. بر پایه این گزارش، حمل‌ونقل با رقم ۴۴‌میلیون و ۶۴١‌هزار و ١۵۶ ریال ١٠.۶‌درصد و کالا و خدمات متفرقه نیز با ٣۴‌میلیون و ۵٩٢‌هزار ریال، ٨.٢‌درصد مخارج‌سال گذشته یک خانوار شهری کشور را تشکیل داده است.

سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی هم دیروز در یک همایش ریلی  با اشاره به آلودگی هوای تهران و امکان کاهش این میزان آلودگی گفته است:«درحال حاضر ١٠٠‌میلیارد نفر سفر حومه‌ای وجود دارد که ۴٠میلیارد نفر سفر آن در کریدورهایی که ریل وجود دارد قابل انجام است حال این‌که سهم ریل از سفرهای حومه‌ای متاسفانه زیر ۵‌درصد است.» معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:«٣٠‌درصد ورود و خروج خودروها به تهران متعلق به آمار خودروهای حومه‌ای هستند که اگر موفق شویم این میزان را به ریل منتقل کنیم سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.»

برگذاری جلسات تامین صبا جذب سرمایه فرا بورسی صبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *